onsdag 25 augusti 2021

I BACKSPEGELN: ULFSTOCK 2021


Vi börjar med att konstatera att nio avverkade Ulfstock innebär 99 spelade album. Nittio nio! Det som började som en kamratträff har utvecklats till en manifestation för god musik. Må detta fortsätta i många år till.

Den traditionella bluesöppningen kändes som en optimal inledning. Inte bara för ett kalasframträdande utan även för att det på många sätt kändes som en resumé av våra tidigare öppningsakter. The Kenny Wayne Shepherd Band tog en tripp längs minnenas allé och framförde sina favoritblueslåtar i sin karaktäristiskt medryckande stil. Årets överraskning var nog ändå efterföljande The Good Rats som med sitt genreöverskridande sväng förlängde och fördjupade den livsbejakande stämning som denna festival hyllar. Och knappt har Peppi Marchellos programförklaring ”Songwriter” tonat ut över ängarna innan Fleetwood Mac i sann Woodstock-anda kliver upp på scenen och fullbordar känslan av förbrödring.

Monty Python sade: And now something completely different. Och vad som följer nu är en kavalkad av tvära kast. Först australisk lättgrunge med Silverchair. Visst, man hör diverse Seattleimitationer men det hör ju till själva grungekonceptet. Det är aldrig en slump att ett band får uppträda på Ulfstock vilket denna talangfulla trio lever upp till. Ja, vi sade kavalkad av tvära kast – vad sägs om grunge till västkustrock? Inga ljusår geografiskt men Airplay gör skäl för namnet och luckrar upp Silverchairs täta ljudmatta med sitt pastellfärgade konfettiregn och heliumsång.

The Police serverar sin lunchkonsert med sedvanlig ackuratess. Hits varvas med tonsatta tankenötter och man blir lite orolig över vilka som ska axla deras mantel när de avslutar sin sejour som husband på Ulfstockfestivalen nästa sommar. Detta är en oro som Kreator inte delar. Mille Petrozza begrundar betydligt svårare frågor än så och detta strålar ut i gruppens muskulösa samhällsbetraktelser. Djupet i kompositionerna och det nyansrika och melodiösa gitarrspelet gör Kreators thrash till mer än bara thrash. Helt annat ljud i skällan blir det när Camel äntrar scenen. Deras tekniska folk- och progpyntade mjukrock sätter publiken i en kontemplativ sinnesstämning. Camels unika sound, läckra melodibyggen och gruppens spännande instrumentering kompenserar för bristen på direkta hitkrokar och belönar den tålmodige lyssnaren. Substantivet öken är länken mellan Queens of the Stone Age och Camel. QOTSA drämmer till med en underhållande spretig föreställning och visar att stonerrock inte nödvändigtvis måste upplevas i skuggan av The Joshua Tree. Det funkar alldeles utmärkt i sportradion och på Ulfstock.

När kvällen drar in över Hulta Ängar vet vi att det börjar bli dags att knyta ihop säcken. Alcatrazz med den röststarka Graham Bonnet vid mikrofonen vet precis hur men krattar manegen för sin headliner och den här gången är även Yngwie Malmsteen medgörlig. Han visar upp sig från sin allra bästa sida och får publiken att undra vad det är som förmörkat gitarristens kreativa musa de senaste decennierna. Gruppens melodiösa klassiska hårdrock ger en bekväm övergång till The Rolling Stones. ”Gimmie Shelter” slår an tonen och därifrån är det ren defilering. Charlie Watts myndiga spel dirigerar gruppens lynniga superstjärnor och vi upplever en enastående uppvisning i hur en slipsten ska dras och rullas när det kommer till rock’n’roll. När detta skrivs är trumslagarens bortgång en nyhet men på inget sätt betyder det att han är färdig med Ulfstock. Välkommen tillbaka Charlie och alla andra!

 

Ulfstockfestivalen 2021 i siffror:

Traditionsenliga så poängsatte vi och listade våra favoriter på festivalen och alla, utom Broder Dennis, lade sina röster/poäng och vi fick fram en tabell. Bästa band fick 10 poäng och sedan utföll poäng i fallande skala ned till ”minst bra” band som fick 1 poäng. Tre band hamnade på samma poäng men här föll det sig naturligt ”tabellmässigt” då Kreator fick en förstaplats, Queens of the Stone Age hamnade som högst på en andraplats medan Fleetwood Mac lyckade knipa en tredjeplats som bäst på samtliga listor.

54p. The Rolling Stones
49p. Alcatrazz
43p. Camel
30p. The Good Rats
28p. Kreator
28p. Queens of the Stone Age
28p. Fleetwood Mac
27p. The Kenny Wayne Shepherd Band
24p. Silverchair
19p. Airplay

Och så här såg besökarnas ”ettor” ut:

Marko: The Rolling Stones
Zamora: Kreator
Freddy: The Rolling Stones
Daniel: Alcatrazz
Uffe: The Rolling Stones
Juxon: The Rolling Stones

Och som vanligt så har Uffe och Juxon satt poäng på årets skivor och poängen utföll så här:

7,88p. The Rolling Stones
7,16p. Camel
7,10p. Alcatrazz
6,70p. The Good Rats
6,66p. The Kenny Wayne Shepherd Band
6,49p. Fleetwood Mac
6,20p. Airplay
6,16p. Silverchair
6,08p. Kreator
5,71p. Queens of the Stone Age

Med den tabellen så kan vi även meddela att vi ett tag nu har jobbat med två decimaler vid poängsättning mot tidigare en decimal. Detta för att än närmare kunna se hur olika skivor ter sig mot varandra. Ulfstock- samt LiveStocktoppen kommer på vår hemsida att uppdateras inom den närmaste tiden men då det är ett gediget arbete så kan det ta lite tid och se lite knasigt ut innan vi är klara. Vi vill dock understryka att i våra duellmatcher så är poängsättningen oförändrad.

Lite kul kuriosa; Kenny Wayne Shepherd är blott den tredje artisten som lyckats skrapa ihop det ultimata slutbetyget 6,66 poäng. Andra ”satansdyrkare” är Neil Young och Bob Dylan…

Tack för i år och håll Covid-Conny på avstånd så syns vi inom en snar framtid!


/Ulfstockledningen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar